A torrentezett filmek moziban is kaszálnak

trebit képe

Mindenhonnan azt hallani, hogy a torrentezés megöli a filmgyártást, holott Hollywood a megemelt 3D jegyáraknak köszönhetően évről évre megdönti a saját bevételrekordját. Számolgattunk egy kicsit és egy nem túl meglepő felfedezést tettünk: 2011 legtöbbet kaszáló filmjei a bevételkiesést okozó torrentezőktől függetlenül is óriási mozis bevételeket termeltek. Táblázathegyek.

Míg egy 2010-es becslés szerint évi 25,6 milliárd dollár bevételkiesést okoznak a torrentsite-ok Hollywoodnak, addig a nagy filmstúdiók évről évre egyre jobb bevételeket produkálnak, ami első sorban a kínai nézőknek és zsinórban készülő, 3D remake-eknek és folytatásoknak köszönhető.

A torrentoldalakat a zeneipar egyértelműen felelőssé tette a zuhanó zenei cd- és dvd-eladások miatt, a filmgyártásban viszont már nem mutatható ki a számokban egyértelműen a közvetlen károkozás. Egyrészt nem számolhatunk minden torrentes letöltést egy eladatlan mozijegynek, mivel nem lehet tudni, hogy a letöltő a torrentezés helyett tényleg moziban nézte volna meg a filmet, másrészt a legtöbbször letorrentezett filmek általában a mozipénztáraknál is kiemelkedően jól teljesítenek.

 Film  Letöltések száma 2011-ben  Összbevétel  Torrentezők miatt kiesett becsült bevétel (7,9 dolláros jegyárral számolva)  Becsült összbevétel a torrentezés megszüntetésével
 Halálos iramban: Ötödik sebesség 9 260 000

626,1 millió dollár

73,4 millió dollár

699,5 millió dollár
 Másnaposok 2 8 840 000

581,4 millió dollár

69,8 millió dollár 651,2 millió dollár
 Thor 8 330 000

449,3 millió dollár 65,8 millió dollár 515,1 millió dollár
 Forráskód 7 910 000

123,2 millió dollár 62,4 millió dollár 185,6 millió dollár
 A negyedik 7 670 000

144,5 millió dollár 60,5 millió dollár 205 millió dollár
 Álomháború 7 200 000

89,7 millió dollár 56,8 millió dollár 146,5 millió dollár
 127 óra 6 910 000

60,7 millió dollár 54,5 millió dollár 115,2 millió dollár
 Rango 6 480 000

245,1 millió dollár 51,1 millió dollár 294,5 millió dollár
 A király beszéde 6 250 000

414,2 millió dollár 49,3 millió dollár 463,5 millió dollár
 Harry Potter és a Halál ereklyéi II. rész 6 030 000

1,3 milliárd dollár 47,6 millió dollár 1,77 milliárd dollár

Ha azzal számolunk, hogy a torrentezők tízes toplistájában már nem szereplő 2011-es blockbustereket is letöltötték legalább 5-5 millióan (erről nincs hivatalos adat a Torrentfreaken, ott csak heti bontásban láthatóak a legnépszerűbb filmek, konkrét adatok nélkül), az alábbi bevételkieséseket kapjuk:

 2011 legtöbbet kaszáló filmjei  Összbevétel  Torrentezők miatt kiesett becsült bevétel (7,9 dolláros jegyárral számolva)  Becsült összbevétel a torrentezés megszüntetésével
 Harry Potter és a Halál ereklyéi II. rész 1,32 milliárd 47,6 millió dollár 1,36 milliárd dollár
 Transformers 3 1,12 milliárd 39,5 millió dollár

1,15 milliárd dollár
 A Karib-tenger kalózai: Ismeretlen vizeken 1,04 milliárd 39,5 millió dollár 1,07 milliárd dollár
 Alkonyat - Hajnalhasadás I. rész 705,1 millió 39,5 millió dollár

744,6 millió dollár
 Mission: Impossible - Fantom protokoll 693,1 millió 39,5 millió dollár 732,6 millió dollár
 Kung Fu Panda 2 665,7 millió 39,5 millió dollár

705,2 millió dollár
 Halálos iramban: Ötödik sebesség 626,1 millió 73,4 millió dollár 699,5 millió dollár
 Másnaposok 2 581,5 millió 69,8 millió dollár 651,2 millió dollár
 Hupikék törpikék 563,7 millió 39,5 millió dollár 603,2 millió dollár
 Verdák 2 559,9 millió 39,5 millió dollár

599,4 millió dollár

A Netflix és a Youtube lenyomta a torrentezést

Tény, hogy a BitTorrent adatforgalomának túlnyomó része videó, azaz mindenki mozifilmeket és tévésorozatokat töltöget. A Torrentfreak fájlcsereportál 2011-es év végi statisztikájában ugyanis a keresési toplista első 50 helyére csak egyetlen zenés kifejezés került be (a brit énekesnő, Adele a 44. helyen), videojátékos szintén egy (a Sony kézikonzolja, a PSP a 11. helyen), szoftveres pedig kettő: a Windows 7 és a Mac (23., és 39. hely), minden más keresés filmre és sorozatra irányult.

Míg 2004-ben a netes adatforgalom 30 százalékát a BitTorrenten zajló, illegális fájlcserélés adta, ez az arány mára jóval alacsonyabb lett. Az ok elsősorban a népszerű videómegosztók, azaz a YouTube és annak pornóváltozatainak megjelenése (hiszen itt pár klikkelés után nemcsak videoklipeket, de teljes filmeket is találhat a felhasználó) illetve az olyan online videokölcsönzők feltörése, mint a Netflix, ami 2011-ben már az amerikai netes adatforgalom negyedét bonyolította le.

Az alábbi két táblázat azt mutatja be, milyen arányban van visszaszorulóban a BitTorrent ott, ahol az illegális torrentezést kezdik felváltani legális fájlmegosztók (Egyesült Államok és Kanada), illetve ott, ahol nincs semmilyen Netflixhez hasonló, népszerű fájlmegosztó szolgáltatás (kelet-Európa, Brazília, Afrika):

letöltésektáblázat
Fotó: torrentfreak.com

A világpremier lehetne a kalózok elleni fegyver

George Lucas már 2002-ben kitalálta a torrentezés elleni szuperfegyvert, a világpremiert: ha a Klónok támadását mindenhol május 16-án vagy 17-én mutatják be a mozik, akkor nem lesznek ingerült rajongók, akik a több napos (extrém esetben több hónapos) csúszás miatt elkezdik keresni a neten a kamerás verziókat. Ennek ellenére a nagy hollywoodi stúdiók még ma is sokszor ragaszkodnak a régiónként különböző premieridőpontokhoz, hiszen nem lehet egy 10 milliós lakosú, kis európai országban minden héten ugyanannyi új filmet bemutatni, mint a 300 milliós Egyesült Államokban (Matt Damon állatos-romantikus filmjét többek között pont ilyen okok miatt kaptuk meg december helyett csak márciusban). Ráadásul a világ minden filmforgalmazójának figyelnie kell a piac konkurens szereplőinek premieridőpontjaira, nehogy nézőket veszítsenek két ugyanakkor mozikba küldött blockbuster miatt.

A hazai premieridőpontok csúszásában a 2010-es Expendables két hónapos késése és a Szlovákiában már egy héttel hamarabb látható Halál ereklyéi 1. mellett a múlt nyári Warner-bejelentés volt emlékezetes. Akkor állítólag a Sony, a Fox és a Warner filmjeinek első kalózkópiái mind a magyarországi szerda éjféli és csütörtöki premierek után kerültek fel a netre és jutottak el az amerikai torrentezőkhöz (akik általában csak péntektől nézhetik meg moziban az új filmeket), ezért nálunk a Harry Potternek, az Őrült, dilis szerelemnek nem akartak az amerikainál korábbi premiert, hogy ezzel is az erősebb piacok mozis bevételeit védhesse.

Nem kell temetni a 3D-t

A Variety cikke szerint azért termelnek minden évben nagyobb bevételeket a nagy stúdiók, mert egyre többen nézik 3D-ben a 3D filmeket, azaz több drágább 3D-jegyet lehet eladni. A 2012 elején bemutatott Utazás a rejtélyes szigetre 322,3 milliós bevételének például a 74 százaléka jött össze a drágább, térhatású vetítésekből, hasonlóan az Underworld 4 160,1 milliós bevételéhez, míg tavaly a Csizmás kandúrra megvett jegyeknek csak az 51 százaléka volt 3D, a Verdák 2-t pedig a nézők 40 százaléka nézte 3D-ben.

2012-ben ráadásul megdőlhet minden korábbi éves bevételrekord, mivel a Bosszúállók 3D mellett térhatású verzióban érkezik A csodálatos pókember, a Madaszkár 3, a Men In Black 3 és a Jégkorszak 4 is, valamint a Bourne 4 és a trilógiazáró Nolan-féle Batman, ezeknek a filmeknek pedig már az előző részeik is összehoztak egyenként több száz millió dollárt.

Forrás: Index.hu
http://index.hu/kultur/cinematrix/ccikkek/2012/05/02/torrent/